TYDZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO
W dniach 20-24 lutego 2017 r. odbył się w naszej szkole Tydzień Języka Ojczystego. Celem realizowanego projektu było podniesienie wśród uczniów poziomu kultury języka polskiego oraz wzbudzenie zainteresowania poprawną polszczyzną.
W bibliotece szkolnej zorganizowano z tej okazji wystawę polskich pisarzy oraz zaprezentowano słowniki językowe. We wszystkich klasach ćwiczono poprawną pisownię a także utrwalano zasady ortograficzne i ogólną poprawność językową. Na drzwiach sal lekcyjnych wywieszono plakaty promujące poprawna polszczyznę i piękno języka ojczystego. W ramach projektu zorganizowano również happening „Sztuka pisania”. Podczas przerw uczniowie mieli okazję pisać gęsim piórem, poznać różne rodzaje alfabetów, zapisywać pędzelkiem wyrazy w języku chińskim, japońskim i koreańskim oraz spróbować napisać tekst na starej maszynie do pisania.
W klasach IV-VI odbyły się 2 konkursy: pięknego ręcznego pisania i głośnego czytania.
W pierwszym z nich laureatami zostali: Nadia Owsiany z kl. IV C, Małgorzata Bogacka z kl. VB i Agnieszka Kozubek z kl. V C oraz Kinga Dudek z kl. VI C, natomiast najlepiej czytającymi byli: Mateusz Zając z kl. IV C, Radek Szweda z kl. V D i Kinga Dudek z kl. VI C.
W klasach I – III również odbyły się 2 konkursy: konkurs głośnego czytania i pięknego ręcznego pisania.
W pierwszym z nich laureatami zostali: Daniel Żak z klasy II C i Martyna Górecka z klasy III A.
Natomiast w konkursie pięknego ręcznego pisania laureatami zostali :Natalia Bębnowicz z kl. IA, Natalia Polewka z kl. II B, Maksymilian Zdebik kl. II A, Antoni Ułan kl. II D, Kryspin Jandzio kl. II D, Nikola Olszewska kl.II E, Bartosz Płoski kl. II e, Bartłomiej Czudaj kl. III A, Zuzanna Pochopień kl. III A, Małgorzata Sobań kl. III E.
W ramach Tygodnia Języka Ojczystego uczniowie klas młodszych na przerwach rozwiązywali rebusy ortograficzne, natomiast na zajęciach zintegrowanych doskonalili umiejętność poprawnego zapisywania poznanych wyrazów z trudnościami ortograficznymi poprzez różnorodne ćwiczenia . W ostatnim dniu projektu uczniowie przystąpili do pisania dyktanda. Dyktando bezbłędnie napisało 18 osób z klas II i III i tym samym zakwalifikowali się oni do majowego finału.
Różnorodność zadań i ciekawy sposób prezentacji narzędzi pisarskich, słowników oraz formy konkursów i zabawy pozwoliły uczniom zrozumieć wagę słowa mówionego i pisanego oraz zachęcić do troski o poprawną polszczyznę. A następny Tydzień Języka Ojczystego odbędzie się już w następnym roku.